Ο Πέτρος και η απολογητική

Σήμερα σώζονται 2 επιστολές του Αποστόλου Πέτρου. Η πρώτη του επιστολή, γνωστή και ως “Ά Πέτρου” απευθύνεται σε πιστούς που ήταν σε κατάσταση διωγμού σε περιοχές της Μ. Ασίας (Πόντος, Γαλατία, Καππαδοκία, Ἀσία καὶ Βιθυνία). Τους καλεί να δεχτούν το εξής διπλό μήνυμα: τον αγιασμό και τη ετοιμότητα για μαρτυρία (ή απολογία). Με άλλα λόγια: τη μίμηση της ζωής του Χριστού και τη διάθεση / προετοιμασία για την εξήγηση της πίστης τους.
Πολλοί θεολόγοι βασίζουν στην προτροπή αυτή του Πέτρου την ανάγκη για δίδακτρα, προτρέποντας τους πιστούς να βγάλουν μία θεολογική ή μία βιβλική σχολή. Η απολογητική έγινε άλλη μία επιστήμη, περί της απολογίας, που συγκεντρώνει επιστημονικά δεδομένα προκειμένου να αποδείξει ότι ο ο Χριστιανισμός είναι η μόνη σωστή θρησκεία (σύγχρονη ιστορία) ή απλά μία αποδεκτή θρησκεία (αρχαία χρόνια). Και όλα αυτά με τα λόγια..

Ο Απόστολος Πέτρος δεν τους ζητάει όμως να βγάλουν ειδικά σχολεία, αντίθετα τους ζητάει να συνειδητοποιήσουν ποιοι πραγματικά είναι. Ο τρόπος για να αποστομώσεις τον άλλο είναι να είσαι τίμιος, ώστε να μην μπορεί να σε κατηγορήσει κανένας για τίποτα. Αυτό γίνεται πραγματικότητα μόνο όταν λαχταράς τη δικαιοσύνη ειρηνικά, έχοντας πίστη πως “για όλες τις μέριμνές μας φροντίζει ο Θεός”. Όταν όλοι λοιπόν θα ρωτούν: “πώς κι έτσι” τότε θα μπορείς να εξηγήσεις.

Για αυτόν τον λόγο τους υπενθυμίζει τον ρόλο τους και τον σκοπό τους: γένος εκλεκτό, βασίλειο ιεράτευμα, έθνος άγιο, ο λαός τον οποίο διάλεξε ο Θεός για να διακηρύξει τα μεγαλεία εκείνου που τους οδήγησε από το σκοτάδι στο θαυμαστό φως (2:9)

Χτίζοντας πάνω στα προηγούμενα τους δίνει ένα μικρό υπόδειγμα για το πώς να σκέφτονται και πώς να δικαιολογούν την ελπίδα τους. Άλλωστε ελπίζουν στον Θεό που ανέστησε τον Χριστό.

Παρακάτω δίνεται σε ελεύθερη απόδοση ένα μικρό απόσπασμα από την επιστολή της Ά Πέτρου που περιλαμβάνει ένα αρχαίο χριστιανικό “πιστεύω”. Αυτό το πιστεύω αποτελεί τη ραχοκοκκαλιά απολογίας, στο στυλ του Πέτρου. Πρόκειται για ένα κάλεσμα στους τότε αλλά και σήμερα συνειδητοποιημένους χριστιανούς να ζήσουν μια άγια ζωή όπως ο Χριστός. Η μικρή εναλλαγή από 2ο σε 1ο πληθυντικό στον στίχο 24 γίνεται ίσως για να τονιστεί ότι οι υπό διωγμόν Μικρασιάτες λειτουργούν ως εκπρόσωποι όλων των πιστών κατά τη διάρκεια των δοκιμασιών αυτών.

20 ποια δόξα έχετε αν υπομένετε τιμωρία για τις αμαρτίες σας; Αλλά εάν πασχίζετε με υπομονή ενώ κάνετε το καλό, αυτό είναι χάρη από τον Θεό.

21 Σε αυτό λοιπόν έχετε καλεσθεί,
  γιατί και ο Χριστός έπαθε για σας
αφήνοντάς σας υπόδειγμα
να ακολουθήσετε τα ίχνη του
 
22 ο οποίος δεν έκανε αμαρτία
ούτε βρέθηκε δόλος στο στόμα του
 
23 ενώ τον χλεύαζαν δεν τους χλεύαζε
πάσχιζε και δεν απειλούσε
(αλλά) παραδινόταν σε αυτόν που κρίνει δίκαια
 
24 ο οποίος τις αμαρτίες μας βάσταξε
στο σώμα του πάνω στο ξύλο
ώστε ενώ πεθάναμε για τις αμαρτίες
να ζήσουμε στη δικαιοσύνη,
με την πληγή του γιατρευθήκατε
 
25 ήσασταν λοιπόν περιπλανώμενοι όπως τα πρόβατα
αλλά επιστρέψατε τώρα στον ποιμένα
και φρουρό των ψυχών σας

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.