Η επί του όρους ομιλία (Μέρος 1) – Εισαγωγή

Ήμουν πρωτοετής φοιτητής όταν για πρώτη φορά στη ζωή μου άρχισα να μελετάω κάπως σοβαρά την Αγία Γραφή. Η συνήθης πρακτική θέλει να ξεκινάς από το ευαγγέλιο του Ματθαίου, όπως και έκανα. Στα κεφάλαια 5,6,7 ξετυλίγεται η επί του όρους ομιλία, διαβάζοντάς την ένιωσα λες και πέσανε τα λέπια από τα μάτια μου. Είναι άψογη. Ακόμα και όταν εγώ νομίζω πως είμαι σωστός, διαβάζω τι είπε ο Χριστός και το δίκιο μου πάει περίπατο!
Ο τρόπος που έχει γραφτεί το ευαγγέλιο του Ματθαίου θυμίζει πολύ την Εβραϊκή κουλτούρα. Ο νομικισμός που επικρατούσε εκείνη την εποχή ήθελε οι άνθρωποι να πλησιάζουν τον Θεό μόνο όταν τηρούσαν τον νόμο αλλά και κάποιες παραδόσεις των προγόνων τους (όπως το να πλένουν τα χέρια τους). Ο Χριστός κηρύττει έμμεσα πως κανείς τους ποτέ δεν τήρησε τον νόμο.

Στη σειρά των άρθρων που θα ακολουθήσουν θα παρουσιαστεί η προσωπική μου άποψη για το τι λέει ο Χριστός, ενώ ταυτόχρονα θα παρατίθεται το αρχαίο κείμενο (textus receptus) για όποιον θέλει να το εξετάσει. Επίσης προτείνω να ακούσετε μία φορά όλη την επί του όρους ομιλία όπως έχει ηχογραφηθεί τόσο στα αρχαία όσο και στα νέα από τη Βιβλική Εταιρία εδώ (Ματθαίος 5,6,7).

Στο σημείο αυτό ήθελα να τονίσω πως η μεταφορά του αρχαίου κειμένου στα νεοελληνικά από τη Βιβλική Εταιρία έχει γίνει “δυναμικά” σε πολλά κομμάτια της επί του όρους ομιλίας, δηλαδή δεν είναι κατά λέξη μετάφραση, αλλά προωθεί μία συγκεκριμένη ερμηνεία του κειμένου. Αυτός είναι και ο λόγος που θα επιμείνω στο αρχαίο, ώστε να μας δίνεται η δυνατότητα να επισκεπτόμαστε εναλλακτικές ερμηνείες.

Υπάρχουν διάφορες απόψεις για τον ρόλο και το περιεχόμενο της επί του όρους ομιλίας. Σκοπός μου δεν είναι όμως να κάνω μία βιβλιογραφική ανασκόπηση, αλλά να σας εξηγήσω αυτά που καταλαβαίνω εγώ, χωρίς να επηρεάζομαι από κάποια συγκεκριμένη διδασκαλία ή δόγμα. Καθώς θα διαβάσετε τη δική μου ανάλυση θα ήθελα να σας παρακαλέσω να μην μείνετε σε αυτήν, αλλά να σκεφτείτε και άλλες πιθανές διαφορετικές ερμηνείες. Όπως ο Απόστολος Παύλος είπε: “κατά μέρος γνωρίζουμε κατά μέρος προφητεύουμε”, έτσι και εδώ, νομίζω ότι ο Θεός μπορεί να αποκαλύψει μέσα από αυτό το κείμενο κάτι διαφορετικό στον καθένα, χωρίς να βρίσκεται σε σύγκρουση με τις υπόλοιπες ερμηνείες.

Μέσα από όλα τα άρθρα αυτής της σειράς θα προσπαθήσω να απαντήσω στο δύσκολο ερώτημα: Στο ευαγγέλιο του Ιωάννη διακηρύττεται πως ενώ ο νόμος ήρθε διαμέσου του Μωυσή, η χάρη όμως και η αλήθεια ήρθε από τον Ιησού Χριστό. Ποιος ο λόγος λοιπόν να εξηγήσει ο Χριστός τον νόμο αφού αυτό που προσφέρει είναι η θεϊκή χάρη;

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *