Η Επί του όρους ομιλία (Μέρος 2) – Μια ανοιχτή επιστολή

Η δομή της επί του όρους ομιλίας όπως περιγράφεται στο ευαγγέλιο του Ματθαίου θυμίζει ένα γράμμα, μία ανοιχτή επιστολή με 3 κύριες παραγράφους: τι είναι πραγματικά κακό, τι είναι πραγματικά καλό και τι σημαίνει να είσαι ειλικρινής πιστός. Κάθε παράγραφος αντιστοιχίζεται και σε ένα κεφάλαιο.

Η εισαγωγή του πρώτου κεφαλαίου θυμίζει πάρα πολύ λοιπόν την έναρξη ενός γράμματος: Ημερομηνία – τοποθεσία, σε ποιον απευθύνεται και ποιος είναι ο σκοπός που γράφει. Αφού αναπτυχθούν οι 3 κύριες παράγραφοι, στο τέλος της ομιλίας ο Χριστός δίνει συγκεκριμένες συμβουλές οι οποίες συνοψίζουν όλο το σκεπτικό της ομιλίας του και εξηγούν τη μεγάλη σημασία αυτής της ομιλίας.

Να σημειωθεί εδώ πως το πνεύμα της διδασκαλίας αυτής βρίσκεται σε συνέχεια της διδασκαλίας του Ιωάννη του Βαπτιστή ο οποίος μόλις λίγο καιρό πριν έχει συλληφθεί και βρίσκεται πλέον στη φυλακή. Ο Ιωάννης ο Βαπτιστής είχε υποδείξει πως ο Ιησούς είναι ο Υιός του Θεού κατά τη βάπτισή του, συμβάλλοντας στην αποδοχή του από του μαθητές του αλλά και από τον λαό γενικότερα. Ο Ιησούς δεν είναι ένας απλός προφήτης ή ένας άγγελος, δηλαδή κάποιο κανάλι μεταφοράς των λόγων του Θεού, είναι ο Χριστός, αυτός ο οποίος αποκαλύπτει τέλεια την καρδιά / τον χαρακτήρα του ουράνιου Πατέρα και αυτά που λέει, τα λέει “ως εξουσίαν έχων“.

Κεφάλαιο 5ο
“Ημερομηνία – τοποθεσία”

1 ιδων δε τους οχλους ανεβη εις το ορος και καθισαντος αυτου προσηλθον αυτω οι μαθηται αυτου 
 2 και ανοιξας το στομα αυτου εδιδασκεν αυτους λεγων

Η ιστορία έχει ως εξής, μετά τη βάπτιση του Χριστού και τη σαρανταήμερη νηστεία του, αρχίζει να κηρύττει σε πολλές περιοχές λέγοντας στον κόσμο να μετανοήσει γιατί έφτασε η βασιλεία των ουρανών “μετανοειτε ηγγικε γαρ η βασιλεια των ουρανων”. Στη συνέχεια επιλέγει και καλεί τους πρώτους μαθητές του και ένα μεγάλο πλήθος ανθρώπων από όπου περνούσε τον ακολουθεί, ενώ αυτός τους διδάσκει και θεραπεύει κάθε είδους αρρώστια.
Στη συγκεκριμένη σκηνή βλέπει το πλήθος που έχει μαζευτεί, πηγαίνει σε ένα ύψωμα, κάθονται δίπλα οι μαθητές του και ανοίγει το στόμα του για να διδάξει αυτούς και το πλήθος. Αυτός ο εβραϊσμός του “να ανοίξει το στόμα του για να διδάξει” μάλλον δείχνει δύο πράγματα: 1) αυτά που έλεγε ήταν αποκαλυπτικά για το πλήθος και 2) τα έλεγε αποφασιστικά, αρκετά δυνατά ώστε όλοι να τον ακούσουν.

Πολλές φορές δίνεται η εντύπωση πως ο Χριστιανισμός είναι μία θρησκεία μυστικιστική, με μαγικά λόγια, με συνταγές, με ιδιαίτερη στάση του σώματος κλπ, όλα αυτά καταρρίπτονται από τα απλά λόγια του Χριστού. Δείχνει ξεκάθαρα πως η αληθινή σχέση με τον Θεό δεν είναι αποτέλεσμα κάποιου εγωιστικού νομικισμού, αλλά μιας ειλικρινούς πίστης με άμεση συνέπεια στην καθημερινή ζωή του πιστού. Η διδασκαλία που θα δούμε στη συνέχεια υποστηρίζει πως η ειλικρινή πίστη συνοψίζεται στην εντολή: ΜΕΤΑΝΟΕΙΤΕ! ή αλλάξτε μυαλά! ή δείτε το διαφορετικά! ή σταματήστε να νομίζετε πως ξέρετε και δείτε τι πραγματικά έχει νόημα! ή διαλύστε τις άχρηστες συνήθειές σας και αγαπήστε την πραγματική ζωή, ζήστε με αγάπη!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *